موسسات و مراکز پژوهشی مرتبط

 

 

پژوهشکده حج و زیارت

.

پژوهشکده حج و زیارت با هدف پاسخگوئی به نیازهای پژوهشی سازمان حج و زیارت تاسیس گردیده است. این پژوهشکده دارای پنج گروه پژوهشي شامل تاريخ و سيره، اخلاق و اسرار حج، مطالعات اجتماعي حج، کلام و معارف حج، فقه و حقوق حج است.

 

پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی

پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به منظور تمرکز پژوهشهای تخصصی و تولیدات علمی گردشگری، متناسب با نیازهای اساسی و اسناد فرادستی کشور از مهر ماه 1389 با کسب موافقت اصولی از دفتر مرکزی فعالیت تخصصی خود را آغار نموده است. یکی از اهداف مهم این پژوهشکده پاسخگویی به نیازهای پژوهشی سازمان های اجرایی سیاست گذار در حوزه گردشگری می باشد همچنین توجه به مزیت های نسبی و نیازهای آتی استان و کشور، توسعه کیفی پژوهش، ابداع و نوآوری در تشخیص مسائل نیازمند پژوهش در این حوزه، از رسالت های اصلی این پژوهشکده می باشد. با عنایت به ماهیت چندرشتهای گردشگری و ضرورت نگاه جامع به پدیده ی گردشگری، این پژوهشکده در حال حاضر دارای سه گروه پژوهشی زیر می باشد: گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری، گروه پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی گردشگری، گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری.

 

 

پژوهشگاه میراٍث فرهنگی و گردشگری

 

این پژوهشگاه به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تاسیس گردید. اهداف این پژوهشگاه توسعه و گسترش پژوهش در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری در راستای احیا و مستند سازی آثار به منظور حفظ کیفیت آنها و آشکار نمودن حلقه های گمشده فرهنگی تاریخی و طبیعی و همچنین زمینه سازی مناسب برای ارتقای فعالیت های پژوهشی مرتبط می باشد. در حال حاضر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دارای پژوهشکده ها و گروه های پژوهشی به شرح زیر می باشد: پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشکده مردم شناسی، پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار، تاریخی-فرهنگی، پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی-تاریخی، گروه هنرهای ملی (سنتی) و گروه گردشگری.

 

 

  2